Interview materiaalcommissie: Drijvende kracht achter onze vloot

Als reguliere leden besteden we er nooit zoveel specifieke aandacht aan, maar waar zou de roeivereniging zijn, als er geen boten zouden zijn om mee te varen? We vinden het vanzelfsprekend dat we zomaar een boot kunnen reserveren om lekker mee te gaan roeien. Toch is dit alleen maar mogelijk dankzij de continue inzet van de vrijwilligers binnen de materiaalcommissie. Zij zorgen ervoor dat alle verenigingsboten en ergometers in topconditie zijn en blijven. Een taak die ze met z’n zessen wekelijks op woensdagavond uitvoeren. Enthousiaste leden, uit allemaal verschillende roeiteams die het leuk en belangrijk vinden dat de vloot er goed bij ligt. We spreken de commissaris van de materiaalcommissie, Erik van Pruissen, in het heiligdom van de materiaalcommissie: de werkplaats op de zolder van de loods.

 

Een verrassend ruime werkruimte waar op het moment van het interview de Overijssel  (C4) ligt voor onderhoud en een prachtige houten skiff die door iemand gedoneerd is en die helemaal wordt gerenoveerd. Het ziet er allemaal zeer geordend uit met alle materialen om zowel houten en polyester boten te kunnen repareren.

De materiaalcommissie was pré-corona flink groter, maar door allerlei omstandigheden zijn 5 leden helaas gestopt. De materiaalcommissie kan daardoor nog wat aanwas gebruiken. Via dit interview de oproep van Erik aan leden, om als ze zin hebben om te klussen, zich aan te melden bij de materiaalcommissie. Er wordt nooit vergaderd en het motto van de materiaalcommissie is: “niet lullen maar klussen”! Het enige wat vereist is, is dat je de trap naar de werkplaats op kan komen en voorzien bent van een goed humeur!

Erik zit al heel lang in materiaalcommissies, ook bij zijn vorige roeivereniging. Hij kent de klappen van de zweep dus. Als we vragen wat de meest voorkomende problemen zijn die zij aanpakken, dan zijn die op dit moment gerelateerd aan de slidings. Door zand in de slidings gaan deze stroever lopen en verzamelt zich ook zand onder de slidings die dan weer doorschuurt op de boot. Bij elke roeibeurt de slidings even schoonmaken, zou enorm helpen. Sowieso is het schoonmaken van de boot, van binnen en van buiten na gebruik, belangrijk om de boten in goede conditie te houden.

Erik ziet dat de vloot langzamerhand steeds meer polyester boten gaat omvatten. Polyester boten zijn naar zijn mening de toekomst. De boten zijn stijver, lichter, vergen minder onderhoud en zijn makkelijker te repareren. Maar, zo zegt Erik, “helaas ook minder mooi”. Voor het beschermen van een houten boot, bijvoorbeeld zijn wel 6 lagen lak nodig en dat vergt heel wat uren. En dan hebben we het nog niet gehad over het verwijderen van de oude laklagen. Als we vragen wat een nieuwe boot kost, dan geeft Erik aan dat een C4 instapmodel € 13.000 kost tot € 20.000 voor een wedstrijdversie. Een redelijke skiff heb je vanaf zo’n € 6000. Nog meer reden om zuinig op onze prachtige boten te zijn! Als we aan Erik tot slot vragen aan welke commissie hij het interview-stokje wil doorgeven, dan hoeft hij niet lang na te denken: de beheercommissie. We danken Erik voor het mooie interview, zo nu en dan ondersteund door zijn mede materiaalcommissieleden. Het is een mooi groep mensen die op de achtergrond ervoor zorgt voor dat, wij leden, altijd mooie en goede boten beschikbaar hebben om te roeien. Chapeau


Kim en Fons (leden PR-commissie)